Lajoskomáromi Evangélikus Egyházközség Agape Evangélikus Szeretetszolgálat Lajoskomáromi Evangélikus Fúvószenekar Kerekerdő Evangélikus Óvoda

Kerekerdő Evangélikus Óvoda

Az óvoda története

A lajoskomáromi Kerekerdő Evangélikus Óvoda Fejér megye délnyugati részén található, a Balatontól 30 kilométerre.

A múlt század 20-as éveiben kezdődött szervezett óvodai nevelés Lajoskomáromban. Az 1920-as évek második felében, egy parasztház volt erre a célra kijelölve. A kezdeti években ezt „ideiglenes nyári menedékháznak” nevezték. Csak a nyári munkák idejére fogadta a gyermekeket.

Az igény egyre nagyobb lett az óvodába járás iránt, ezért bővítették a kis házat még egy csoporttal és egy kis konyhával is. 1958. november 28-án adták át az új óvodaépületet a mai helyén.
1976-ban bővítették az épületet újabb csoportszobával, valamint nevelői, óvodavezetői irodával, egy újabb gyermekmosdóval. A tornaszoba megépítése 2003 őszén kezdődött el, amelynek átadására 2004 tavaszán került sor.

Szerencsére az óvoda nagyon jó helyre épült, a főutcától kis közön lehet megközelíteni, tehát a falu forgalmától viszonylag elzárt területre. Szomszédunk az iskola, és családi házak kertjei. Előttünk kis völgy, ösvényekkel, fás, bokros területtel. Közvetlen előttünk gyönyörű gesztenyefákkal szegélyezett, kissé keskeny, most már aszfaltozott országút.

2012. szeptember 1. napjától az óvoda működtetését átvette a Magyarországi Evangélikus Egyház. Az újra alapított intézmény neve ettől a naptól kezdve Kerekerdő Evangélikus Óvoda lett.

Környezeti nevelés

A keresztyén nevelés mellett Pedagógiai Programunknak megfelelően természetbarát, környezettudatos magatartás kialakítására törekszünk a gyermekek nevelése során. A természet szeretetére nevelést, a környezetvédő, természetvédő ember személyének alakítását már kiscsoportos korban elkezdjük. Ehhez jó alkalmat jelentettek az élményszerző kirándulások, séták.

Minősített Zöld Óvodaként a környezeti nevelésünkhöz elsősorban a helyi lehetőségeinket, adottságainkat vesszük figyelembe. A különféle tevékenységeket ezekre építjük, és komplex módon tervezzük. A fenntarthatóságra nevelés szempontjából a környezettudatos szemlélet és magatartás kialakítása a célunk.

A környezettel való ismerkedés az óvodai nevelés egészében érvényesülő folyamat. A gyermekek a természeti és az emberi környezetben értékelik a szépet a környezetvédelem, a környezethigiénia szerepét, az újrahasznosítás fontosságát. Zöld óvodaként kiemelt feladatunk a társadalmi és természeti környezetünk védelme. Természetes kíváncsiságukat kielégítve, sok közös és egyéni élményhez juttatva őket, alakíthatjuk megismerésre vágyó pozitív magatartásukat (pl.: növény-és állatgondozás, természetjárás, szelektív hulladékgyűjtés).

A mi szűkebb környezetünk falusi, főleg a mezőgazdasági tevékenységek alaposabb megismerésére ad lehetőséget. Emellett, mivel óvodánk különösen szerencsés környezetben épült, lehetőségünk van egy kicsit „természetben élni”, kincseit, változásait megfigyelni, gyönyörködni benne, óvni azt.(Madárvédelem) Sétára, túrákra, játékra, kirándulásra, terepi tapasztalatok szerzésére évszakok adta örömökre van módunk a Gesztenyefa-sorban, a közeli Béka-tó Tanösvényen, réten és a halastavaknál.

Környezeti nevelésünkben fő törekvésünk, hogy a családok számára környezettudatos szemléletmódot, követhető mintát nyújthassunk. Minden évben bővítjük udvarunk faállományát, amikor az év fáját közösen ültetjük el.

Folyamatosan figyelemmel kísérjük a pályázati lehetőségeket Állat-és természetvédelmi témában, valamint a környezetvédelemben. Zöld jeles napok alkalmával tudatosítjuk és emlékezetessé tesszük a víz, a Föld, az állatok, a madarak, fák védelmét. Kirándulásokkal, kiállításokkal, irodalmi-zenés műsorokkal, dramatizálással, ismeretterjesztő filmek, képek vetítésével a komplexitás jegyében.

     

Lelki nevelés

Az óvodai nevelésünk gyermekközpontú, ennek megfelelően a gyermeki személyiség kibontakoztatására törekszünk. Meggyőződésünk, hogy Krisztus maga nevel: a pedagógus, a család, az egyház úgy és olyan mértékben nevel, amennyiben Jézus arca formálódik ki benne.

"Az Úr az én pásztorom, nem szűkölködöm. Füves legelőkön terelget, csendes vizekhez vezet engem. Lelkemet felüdíti, igaz ösvényen vezet az ő nevéért." (23. Zsoltár 1-3.)

A ránk bízott gyermekek Isten kegyelmének jelei a számunkra, kiknek élete és személyisége a keresztény nevelés során teljesedhet ki.

Az élet egyik fontos szakasza az óvodáskor, hiszen a látványos fejlődés mellett a gyermek fokozatosan leválik a szülőről és egy társadalom tagja lesz. Az óvodában úgy tekintünk a gyerekekre, mint az Úr ajándékaira, hiszen minden gyermek egy külön egyéniség, sajátos tulajdonságokkal. Az egyéni életkori sajátosságok figyelembevételével ismertetjük meg a gyerekekkel a keresztény életmódot.

"Amit tesztek, jólélekkel végezzétek, úgy, mint az Úrnak, és ne úgy, mint az embereknek" (Kol. 2,3)

A Bibliát nem csupán szavakkal, hanem életvitellel is közel kell vinnünk a gyermekekhez. Elsősorban azzal nevelünk, hogy milyenek vagyunk, majd, hogy mit teszünk és végül pedig, hogy mit mondunk.

"Úgy neveljünk, ahogy Isten minket nevel."

A gyermekek nyitottak Isten világa felé, egyfajta csodaként élik meg a vele való találkozást egy-egy biblia köri foglalkozáson vagy pedig az istentiszteleten.

A bibliai történetek megismerkedésével és feldolgozásával is közelebb kerülnek az Úrhoz. Az énekek, történetek és a gyermekek imái is közelebb hozza a szülőket is az egyházi neveléshez.

Számos bibliai történet pontos képet fest egy-egy problémáról és annak megoldásáról. A történeteken keresztül megjelenő Krisztus ugyanazzal az erővel kész ma is a gyermekek életét átformálni, mint ahogy azt tette a bibliai időkben. A gyermekeken megfigyelhetők az érzelmi hatások, benyomások, a történetek elmondásakor.

Hitünk megerősítése a templomban vagy a csoportban történő imádkozás és ünneplés által növekszik a gyerekben.

A gyerekek még nagyon rugalmasak és hatalmas utakat tudnak megtenni, de ehhez szükségük van a mi támogatásunkra is, hiszen a legfontosabb lelki cél, Krisztushoz vezetni a gyermekeket.

Csoportok

Napsugár csoport


Óvónő: Bende Kornélia
Pedagógiai assziszens: Dörögdi Viktória
Dajka: Takács Istvánné

Katica csoport


Óvónő: Galambos Melinda
Pedagógiai asszisztens: Dörögdiné Zsednai Gabriella
Dajka: Némethné Winkler Ágnes

Bárányka csoport


Óvónők: Juhászné Dobai Piroska, Keresztes Aranka
Pedagógiai asszisztens: Vései Katrin
Dajka: Szigetiné Keresztes Zsuzsanna